Mini intervjuer
från Äldreomsorgsdagarna

Intervju #1 Filippa Kurdve, Verksamhetschef, Hälsa i Ängelholms kommun

Finns det en speciell orsak till, att du är intresserad av välfärdsteknik?

  • Ja, för att det är någonting ganska så stort just nu. Det kommer att bli en stor del av vårt arbete framöver, och vi behöver bli duktigare på det.

Vilken typ av teknologier är du intresserad i?

  • Nej, jag vill höra om vad som finns mera än jag vill höra om en specifik sak.

Vilka barriärer/utmaningar har ni identifierat i samband med välfärdsteknik?

  • Det ställs högre krav och demografin säger, att fler kommer att behöva ha hjälp. Vi ska räcka till för många flera. Ekonomiskt sett är inköp av teknik också något som kostar.

 Vilka fördelar/vinster ser ni primärt som resultat med välfärdsteknik?

  • Det finns riktigt många vinster – speciellt for den enskilda som ju framför allt kan få högre integritet och mer självständighet. Därutöver kan kommunerna naturligtvis också få många vinster.

Intervju #2 Johan Karén, Enhetschef, Rehabteam och hemsjukvård, Sala Kommun

Varför var du intresserad i upplägget om välfärdsteknik?

  • Det finns jättemycket teknik som kommer och man kan se jättemycket möjligheter i tekniken. Man har behov av det, i det jag jobbar med.

Har ni redan nu identifierat några barriärer när det avser välfärdsteknik?

  • Det finns ju alltid liksom lite motstånd mot ny teknik, tex att ny teknik tar tid at lära. Det krävs mycket förberedelse.

Hur jobbar ni med att komma förbi detta motstånd?

  • Alltså, det blir mindre och mindre motstånd när mer och mer blir digitaliserat. Man ser vikten av det också, så det blir lättare och lättare med personalen. Det finns inte mycket okunskap hos äldre personer och anhöriga. Jag tror att om några år kommer mycket att vara vardagsteknik 

Intervju #3 Elisabeth Lagerkrans, Utredare på Mynd. för tillgänglighet, leg. Arbetsterapeut

Utifrån din erfarenhet, vilka barriärer möter man så typisk i arbetet med välfärdsteknik?

  • Det är väl, att man vil veta mera och höra vad andra kommuner har gjort. Vilken typ av välfärdstekniker andra kommuner har använt och vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Och vad har fungerat, tycker du?

  • Ja, det är vad vi försäger att komma på. Jag styr ett Facebook Forum (vilket??) som handlar om välfärdsteknik och där kan kommuner ställa fråga och få svar

Vad är den största drivkraften för att komma i gång med välfärdsteknik?

  • Det är, att det kan bli bättre för personen och slutanvändaren, brukaren.
3 tips för att omvandla er dokumentation
till en värdefull tillgång

Under de senaste tio åren har fokus ökat på personcentrerad vård, vilket är bra men ställer höga krav på dokumentation, vårdplaner och rehabilitering. Som följd av detta, spenderar dagens vårdpersonal mindre tid åt de boende. Detta kan stressa vårdpersonalen, som inte hinner lägga sin tid där den behövs för att ge den vård och omsorg som den boende har behov av.

21.11.2017   |   LÄS MER
Aces in places:
5 egenskaper hos en superanvändare

När man gör det möjligt att ta hand om vård genom ny teknik, och gör den viktiga förändringen från pappersarbete till digitalt arbete, är det viktigt att komma ihåg hur förändringar kräver ledningsriktningar och stödstrukturer. En av dem är att fokusera på Superanvändare...

23.10.2017   |   LÄS MER
Ledning med nya
digitala förutsättningar

Som en del av en ledningsgrupp inom vård och omsorg står man inför många komplexa problem och frågor. Från användning av resurser och rekrytering till optimering. I grund och botten hur skapar vi den bästa omsorgen från de resurser vi står till förfogande? Det är en svår fråga med många olika svar. I den här artikeln tittar vi på hur dagens arbetsflöden kan stöttas av nya digitala förutsättningar.

23.10.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00