Implementation av välfärdsteknik
är inte en quick fix

Er organisation har bestämt sig för att introducera välfärdsteknik i verksamheten. Men hur och när kan verksamheten uppleva vinster av gjorda investeringar och vad bör man tänka på för att få ut maximal effekt av gjord investering. Vi har samlat en rad  tips och råd, som kan hjälpa din organisation med ett lyckat införande av välfärdsteknik.

Många upplever inte att deras verksamhet får ut tillräckligt av digitalisering. Projekt-vinsten är ofta lägre än önskad på grund av val av teknologi, typ av organisation osv. De flesta välfärdsteknologier har gemensamt att det krävs tid för att se vinsterna. Det kan vara omotiverade för en projektansvarig eller ledare som arbetar med implementering - också inom omsorgssektorn: ”Bra jobbat! Du kan nu se vinsterna om 9-12 månader”.

2 tips till vinst för din verksamhet

Istället för att se införandet som ett projekt med ett start- och slutdatum, så är det viktigt att jämföra rätt data både före och efter införandet och bestämma vilken data man skall mäta och vilka mål man vill uppnå. Detta är en förutsättning för att se om man lyckats med de resultat man önskade uppnå.

Medarbetarna går från att göra en sak till en annan. Därför är det viktigt att:

  1. Göra en grundlig analys och hela tiden fokusera på att kommunicera mål, konsekvenser och vinster i vardagen.
  2. Lägga en plan för implementationen på lång sikt – det är viktigt eftersom vardagen, lätt tar uppmärksamhet från projektmålen.

LÄS OCKSÅ: 8 steg till implementering av digital välfärdsteknologi

Förankring bär förändringen

Chefens primära fokus ligger ofta på förändringsledning under en begränsad period Men fungerar det när förändringen är permanent? Fokus bör istället läggas på förankringsledning, med målet att säkra en riktigt bra implementering av teknologi i vardagen- också efter projektperioden. Kort sagt är implementeringen en kontinuerlig process, som utvecklas i takt med att arbetsgången utvecklar sig med ny teknologi. Det krävs hela tiden justering och klara prioriteringar.

Det kan vara bra med timeouts, med syfte att skapa en gemensam uppföljning på både teknologi och organisation. Genom att ge medarbetarna tid att tänka över och reflektera över deras vardag, så kan man undvika missförstånd och misstag. Dessutom arbetar förankringsledning med en ”nerifrån och upp” approach, då den tar utgångspunkt i medarbetarnas vardag och upplevelse av teknologin. Det hjälper till med att medarbetarna blir en del av implementeringsprocessen.

Ledare och medarbetare ska ha tid till att ta ansvaret till sig. Det handlar om att skapa ett gemensamt mindset, som slutändan kommer att visa på vinsten av digitaliseringen.

Utgångspunkt i de viktigaste uppgifterna

I en vardag där tiden är knapp är teknologin till för att skapa effektivitet och kvalitet i insatsen. I detta sammanhang kan det vara svårt att ta sig tid till att förstå hur välfärdsteknologi kan hjälpa till. De önskade vinsterna måste kontinuerligt återspegla organisationen - särskilt medarbetarnas osäkerhet omkring digitalisering. Därför är det viktigt att alla redskapen synliggörs som en del i vardagen och för att detta ska lyckas krävs en motsvarande fokuserad, strukturerad och långsiktig insats.

Med strukturerade och planerade timeouts kan varje medarbetare använda sin erfarenhet till kunskapsdelning till de andra medarbetare. Så att alla kan utveckla sin användning av de viktigaste uppgifterna i de tekniklösningar verksamheten använder.

Att överväga innan du implementerar

Det fungerar inte att se implementering isolerat från den dagliga driften. Följande övervägningar kan vara av fördel i införandet av nya välfärdslösningar:

  1. Var medveten om att kommunicera implementeringen som en del av driften vs. ett periodisk projekt med en sluttidpunkt.
  2. Synliggör före och efter med tanke på era långsiktiga mål, gärna i ett format som visualiserar en faktisk vinstplan.
  3. Använd timeouts till dialog och diskussion, med fokus på att skapa en gemensam förståelse omkring fördelar och ändringar

Det finns helt säkert flera tips tillgängliga när det gäller att skapa de nödvändiga strukturerna för att se till så att implementeringen förankras som en del av de anställdas vardag. Målet av teknologin är dock inte förändrad – det blir ett värde satt som en del av vardagen för verksamheten.

3 tips för att omvandla er dokumentation
till en värdefull tillgång

Under de senaste tio åren har fokus ökat på personcentrerad vård, vilket är bra men ställer höga krav på dokumentation, vårdplaner och rehabilitering. Som följd av detta, spenderar dagens vårdpersonal mindre tid åt de boende. Detta kan stressa vårdpersonalen, som inte hinner lägga sin tid där den behövs för att ge den vård och omsorg som den boende har behov av.

21.11.2017   |   LÄS MER
Aces in places:
5 egenskaper hos en superanvändare

När man gör det möjligt att ta hand om vård genom ny teknik, och gör den viktiga förändringen från pappersarbete till digitalt arbete, är det viktigt att komma ihåg hur förändringar kräver ledningsriktningar och stödstrukturer. En av dem är att fokusera på Superanvändare...

23.10.2017   |   LÄS MER
Ledning med nya
digitala förutsättningar

Som en del av en ledningsgrupp inom vård och omsorg står man inför många komplexa problem och frågor. Från användning av resurser och rekrytering till optimering. I grund och botten hur skapar vi den bästa omsorgen från de resurser vi står till förfogande? Det är en svår fråga med många olika svar. I den här artikeln tittar vi på hur dagens arbetsflöden kan stöttas av nya digitala förutsättningar.

23.10.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00